Ilmastonarratiivi: lupaukset silmänlumetta, tässä oikeat toimenpiteet
Mikko Luomala,
Ilmastonarratiivi:
lupaukset silmänlumetta, tässä oikeat toimenpiteet
Ilmastouhkaa hoetaan monilla
viestintäkanavilla lähes uskonnollisia piirteitä
saaneella instituutionallisella tavalla [1], [2], [3]. Uhkakuvien toistamisesta
pitäisi kuitenkin jo vähitellen siirtyä konkreettisten toimenpiteiden esittämiseen.
Muutoin jäädään vain lupausten ja katteettomien mielikuvien asteelle
"vihreästä siirtymisestä". Havainnollistamme tässä artikkelissa
kuinka Suomen ilmastotavoite on saavutettavissa.
Samalla ilmenee miksi "vihreä
siirtymä" vastaa lähinnä pyramidihuijausta [4] - siis ilman luvattua
kokonaispäästöjen vähentymistä.
Miten on edettävä?
Ensimmäisen reunaehdon pitäisi olla
itsestäänselvyys: päästöverot on kohdennettava maksajiensa päästöjen
vähentämiseen, ei muiden. Mutta niin ei ole.
Nyt pääpuolueet ohjaavat
päästöverotuotot lähinnä sidosryhmiensä vaurastuttamiseen näille suunnattuina
erityistukiaisina. Sidosryhmät muodostuvat puolueiden omista äänestäjistä,
vaalirahoittajista ja niistä yrityksistä, joiden äkillisestä tukiaisvetoisesta
menestymisestä myös poliitikot itse pääsevät hyötymään esim. taloudellisesti.
Päästöverotuottojen ohjaaminen
kilpailukyvyttömien ratkaisujen kuten tuulimyllyjen, biopolttoaineiden ja sähköjunien
valmistajien sekä niiden keinotekoisesti alennetuista käyttökuluista hyötyvien
taskuihin on tosiasiassa vain tulonsiirtoa. Päästöverojen maksajilta viedään
rahat muiden hyödyksi. Ostovoiman siirtäminen on nollasummapeliä siinä kuin
pankin ryöstäminenkin. Kumpikaan ei päästöjä alenna. Vain henkilöt vaihtuvat.
Nimikkeet "vihreä siirtymä,
hiilineutraalisuus ja päästöttömyys" kuulostavat hyviltä ja ikäänkuin
"oikeuttavina perusteluina" kaikenkarvaisten tukiaisten myöntämiselle
ilman että poliitikot itsekään tietäisivät mitä nimikkeillä tarkoitetaan,
saatikka pitävätkö ne edes fysikaalisesti paikkansa. "Ruskea
siirtymä" tuskin saisi vastaavaa luottavaisuutta aikaan. Todellisuudessa
kaikkien laitteiden valmistus- ja materiaalien tuotantoprosesseista syntyy
päästöjä. Se jätetään kertomatta, sillä kilpailukyvyttömyys johtuu
markkinataloudessa yleensä joko tuotteen hyödyttömyydestä ja/tai sen
suhteettomasta kalleudesta (eli arvokkaiden luonnonvarojen suuresta
kulutuksesta). Kumpikin on tuhlausta. Siksi tukiaisten lopettaminen on
avainasemassa kestämättömän suuresta kulutuksesta ja päästöistä luopumiselle.
Lasketaan yksi esimerkki
Tuloverotus on tunnetusti Suomessa
maailman kireimpiä. Lisäksi meillä on vielä harvinaisen korkea
henkilöautoliikenteen verotus. Sen verotuotto, 8 mrd/v, on useimpiin muihin
maihin verrattuna täysin ylimääräinen tulonlähde valtiolle. Sitä on kautta
aikain perusteltu "autoilun haitoilla yhteiskunnalle". Se on
ylimääräinen päästö- ja/tai haittavero, jota ei muilta liikennemuodoilta
vastaavansuuruisina peritä, ja joka pitäisi kohdentaa vain maksajiensa hyväksi
tapahtuviin päästöjen vähentämisiin. Mutta sitenhän Suomessa ei ole toimittu,
ja ei myöskään ole ehdotettu jatkossakaan toimittavan.
Lasketaan seuraavaksi, kuinka
paljon Suomen päästöt vähenisivät jos henkilöautoliikenteen erityisverotuotto
käytettäisiinkin autoilijoiden päästöjen vähentämiseen. Nykyisinhän 8 mrd
veroista palautetaan tieliikenteeseen vain 1 mrd - ja sekin menee silloin
kaikkien eli myös autottomien hyödyksi tavaraliikenteen, postin, palokuntien
jne. toimivuuden kautta.
Valitaan päästöjen
vähentämiskeinoksi sähkön ja lämmön tuottaminen nykytekniikan mukaisilla
uusilla ydinvoimalaitoksilla. Se on toteutettavissa perustamalla uusi valtiovetoinen
voimayhtiö, jota pääomitettaisiin autoilun vuosittaisilla verotuotoilla.
Tuotteet eli sähkö ja lämpö olisivat maksaja-omistajiensa (autoilijoiden)
omaisuutta.
Tavoitteeksi voidaan asettaa
energiatuotannon päästöjen vähentäminen yhtä paljon kuin polttomoottorikäyttöisillä
henkilöautoilla liikkumisesta nykyisin Suomessa syntyy:
Hlö-autoliikenne = 10 % Suomen
CO2-päästöistä (1.0)
Suomen CO2-päästöt vähenisivät yhtä
paljon kahden uuden ydinvoimalan (tai laitosyksikön) avulla; niiden hankintahinta:
Uusia ydinvoimaloita 2 kpl x
7.5 mrd/kpl = 15 mrd eur (1.1)
Koska ydinvoimayksikköjen
toiminta-aika on noin 60 vuotta, saadaan vuotuisen vastuuosuuden hinnaksi
henkilöautoliikenteen päästöille:
Henkilöautojen vastuuosuus = 15 mrd/60
v = 250 milj. euroa /v (1.2)
Nähdään, että nykyisten
polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen vuotuiset verot ylittävät niiden
aiheuttamien CO2-päästöjen suuruisen vähentämisen kulut noin 30 kertaisesti ( =
8 mrd/ 250 milj.).
Jatketaan laskelmaa: paljonko
maksaisi Suomen CO2-päästöjen vähentäminen ilmastotavoitteemme mukaisesti 30 %:lla?
Vastaus:
30 % = 3 x 10 % = 3 x 15
mrd = yht. 45 mrd (= 6 kpl laitosyksiköitä) (1.3)
Nähdään, että Suomen ilmastotavoitteiden
saavuttaminen on täysin mahdollista. Siihen tarvitaan vain 6 kpl uusia
perinteisiä pelkästään sähköntuotantoon tarkoitettuja suuritehoisia
ydinvoimalayksiköitä tai vastaavan kokonaistehon edestä pienreaktoreita sähkön
tai kaukolämmön tuottamiseen.
Aikataulu: Kuinka nopeasti 30 %
vähenemä olisi toteutettavissa? Kaupallisen ydinvoimalaitoksen rakentamisaika
on keskimäärin noin 6.5 vuotta silloin, kun laitosyksikkö toteutetaan jo
aiemmin rakennetun ydinvoimalaitoksen kopiona ilman "räätälöintisuunnittelua". Jos
ensimmäinen laitosyksikkö tilataan v. 2024 aikana, ja sen jälkeen vuosittain
yksi uusi lisää, valmistuu laitosyksiköistä ensimmäinen v. 2030 ja viimeinen
eli kuudes laitosyksikkö vuonna 2035.
Vastaavasti on laskettavissa
päästöjen 50 % pienentämiselle:
50 % = 5 x 10 % = 5 x 15 mrd = yht. 75 mrd (= 10 kpl
laitosyksiköitä) (1.4)
Siihen menisi 16 vuotta. Ja
vastaavasti:
100 % = 10 x 10 % = 10 x 15 mrd = yht. 150 mrd (= 20 kpl
yksiköitä) (1.5)
Lopputuloksena voidaan sanoa, että
Suomi voitaisiin muuttaa "täysin päästöttömäksi" pelkästään jo
nykyisillä henkilöautoliikenteen verotuotoilla - ja vieläpä vajaassa 30
vuodessa.
Kun lisäksi muistetaan, että
kyseiset laitokset toimisivat 60 vuotta, voidaan sanoa että pelkästään jo henkilöautoliikenteen
nykyverotukella voitaisiin lopettaa kahden tai kolmen Suomen kokoisen valtion
CO2-päästöt - jos vain haluttaisiin. Tulos on erityisen merkittävä vielä
siltäkin kannalta, että polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen osuus Suomen
CO2-päästöistä on vain kymmenesosa.
Nähdään myös, ettei nykyistä
henkilöautoliikenteen erityisveroja voida perustella CO2-päästöjen
vähentämistarpeilla. Autoilun verot ovat jo kymmeniä kertoja suuremmat
kuin niiden käytöstä aiheutuvan päästömäärän pienentämisen kulut.
Ketkä vaurastuisivat?
Ydinvoimaloista saatava sähkö ja
lämpö olisivat velattoman kustannusrakenteensa ansiosta omistajilleen
(autoilijoille) lähes ilmaisia. Ylituotanto olisi myytävissä muille käyttäjille
Suomeen ja ulkomaille. Kaavojen (1.0 – 1.3) mukaan saavuttaisimme helposti
C02-tavoitteemme ja lisäksi sähköstä tulisi päästötön vientituote. Se olisi todellinen
”win-win-win” tilanne. Voittajia olisivat sekä kansalaiset, valtio että ympäristö
(ilmastotavoitteet).
Miksi tämä ei toteudu? Se johtuu
fiskaalisesta vihreästä siirtymästä, jossa rahat menevät vääriin taskuihin.
Rahat ohjataan nyt tuulivoimaloiden
tariffitukiin, öljyä polttavan julkisen liikenteen tukiin, sähköisen
raideliikenteen tappioihin ja lisäinvestointeihin, kilpailukyvyttömien
biopolttoaineiden sekoitevelvoitteeseen ja moniin jo aikoja sitten
vakiintuneisiin "yritystukiin", joilla vinoutetaan kilpailua
saajiensa hyödyksi. Juridisesti voidaan puhua verovarojen kavalluksesta tai poliittisesti
järjestäytyneestä talousrikollisuudesta [5-7]. Ministerien syytesuoja olisi
purettava.
Mikä toimii?
Verotuksen avulla pystytään
vaikuttamaan vihreän energian käyttöön silloin, kun veronalennuksia annetaan vihreää
energiaa aidosti käyttöön otettaessa. Sen sijaan tulonsiirtojen ja "juhlapuhekomiteoiden"
rahoittaminen ei meitä ilmastokatastrofilta varjele. Suomessa vihreällä
energialla ei saada nyt merkittävää talouskasvua aikaan [8] - ja jotkuthan
voivat pitää sitä jo suorastaan etuna ympäristölle [9]. Mutta jotta
ympäristötavoitteita voidaan edes yrittää saavuttaa [9], on panostettava ydinvoimaloiden
ja pienydinvoimaloiden lisärakentamiseen [10]. Aurinko- ja tuulivoima pysyvät ajallisesti
epävarman hyödynnettävyytensä takia vain täydentävinä energiantuotantomuotoina [11],
[12] niin pitkään kunnes energian varastointiteknologiasta saadaan kehitettyä
riittävän tehokas, edullinen ja sähköverkon stabiiliusvaatimuksiin yhteensopiva.
Tiivistäen
Päästöt vähenevät vähentämällä
päästöjä: ei siirtämällä tulonsiirroilla muiden hyväksi. Kokemukset osoittavat,
ettei perinteisillä valtapuolueilla ole halua vähentää taustaryhmiensä
tukiaisia eikä siten myöskään päästöjä. Mutta mahdollisuus muutokseen on olemassa.
Se edellyttää luottamista sellaisiin puolueisiin, jotka kykenevät tarvittavat
toimenpiteet tunnistamaan ja toteuttamaan.
Liike Nyt – asiantuntijoiden
puolue, yhteiseksi hyväksemme.
Kirjallisuutta
[1] B.
Taylor, Nature Spirituality and the Planetary Future, 1st ed. University of
California Press, 2010. [Online]. Available: http://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt1ppt59
[2] J.
Barry, “The limits of the shallow and the deep: Green politics, philosophy, and
praxis,” Env Polit, vol. 3, no. 3, pp. 369–394, Sep. 1994, doi: https://doi.org/10.1080/09644019408414152.
[3] E.
Theokritoff, “Green Patriarch, Green Patristics: Reclaiming the Deep Ecology of
Christian Tradition,” Religions (Basel), vol. 8, no. 7, p. 116, Jun. 2017, doi: https://doi.org/10.3390/rel8070116.
[4] S. Madhavan and R. Barrass, “Unsustainable Development: Could it be a Ponzi Scheme?,” S.A.P.I.EN.S, 2011, Accessed: Mar. 23, 2024. [Online]. Available: https://journals.openedition.org/sapiens/1083
[5] Peoples, C., & Sutton, J. (2017, April 26). Political Corruption and State Crime. Oxford Research Encyclopedia of Criminology. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264079.013.274
[6] Roberta Belli. Where Political Extremists and Greedy Criminals Meet: A Comparative Study of Financial Crimes and Criminal Networks in the United States. The City University of New York. PhD thesis. 2011. https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/where-political-extremists-and-greedy-criminals-meet-comparative
[7] K Calavita; H N Pontell; R H Tillman. Big Money Crime: Fraud and Politics in the Savings and Loan Crisis. University of California Press. 1997. https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/big-money-crime-fraud-and-politics-savings-and-loan-crisis
[8] M.
A. Bhuiyan, Q. Zhang, V. Khare, A. Mikhaylov, G. Pinter, and X. Huang,
“Renewable Energy Consumption and Economic Growth Nexus—A Systematic Literature
Review,” Front Environ Sci, vol. 10, Apr. 2022, doi: https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.878394.
[9] L.
Chen et al., “Strategies to achieve a carbon neutral society: a review,”
Environ Chem Lett, vol. 20, no. 4, pp. 2277–2310, Aug. 2022, doi: https://doi.org/10.1007/s10311-022-01435-8.
[10] R.
Sam, T. Sainati, B. Hanson, and R. Kay, “Licensing small modular reactors: A state-of-the-art
review of the challenges and barriers,” Progress in Nuclear Energy, vol. 164,
p. 104859, Oct. 2023, doi: https://doi.org/10.1016/j.pnucene.2023.104859.
[11] J.
Jurasz, F. A. Canales, A. Kies, M. Guezgouz, and A. Beluco, “A review on the
complementarity of renewable energy sources: Concept, metrics, application and
future research directions,” Solar Energy, vol. 195, pp. 703–724, Jan. 2020,
doi: https://doi.org/10.1016/j.solener.2019.11.087.
[12] L. Cioccolanti, J. Jurasz, and R. Tascioni, “Complementary concentrated solar power-wind hybrid system with thermal storage and ORC,” in Complementarity of Variable Renewable Energy Sources, Elsevier, 2022, pp. 377–412. doi: https://doi.org/10.1016/B978-0-323-85527-3.00005-4.
#mikkoluomala #jariikanen #energia #eurovaalit #eurovaalit2024 #kokonaispolitiikka #liikenyt #talous #tukijaiset #tulevaisuus
Kommentit
Lähetä kommentti